Latest From Our Blog

Varumärken återanvänder förpackningsdesign del 2

Att återanvända paketdesign är väl egentligen inte ett korrekt uttryck då det handlar mer om att företaget idag vänder tillbaka till stilar som användes förr i tiden, där designen har hämtat inspiration från förr. Skulle jag ge detta ett namn så skulle det nog bli retropaketering, de förklarar konceptet på bästa sätt. I första delen visade jag några bra exempel på dessa, från bland annat Pepsi och deras kampanj som dom körde i samband med Super Bowl finalen LI. Här nedan kan ni ta del av ytterligare exempel på denna typ av paketering.

Utsökt vegan chokladförpackning

Det första som slå mig när jag ser detta är två saker, ena är vilda västern och den skyltning som vi är vana vid att se från denna tidsperiod men också skyltning som man kan se vid cirkusföreställningar och resande nöjesparker. Denna handskrivna typograf är ett solklart koncept från den gamla nybyggartiden i USA. För att få det hela att verkligen sticka ut valde man sedan att använda sig av guldfärg för dessa bokstäver och symboler. Denna skarpa färg kontra den djupa, röda bakgrunden, går verkligen riktigt bra ihop.

Design: Gintarė Ribikauskaitė

Land: Litauen

Gåvopaket innehållandes alkohol

I samband med att fira Inauguration Day, en dag som normalt sker vart fjärde år i USA. Detta är dagen då den nyligen valde presidenten i USA, fram tills denna dag kallad ”President elect” nu svärs in om USAs nya president. Företaget anlitade en designfirma för att plocka fram ett gåvopaket för sina alkoholprodukter och detta blev resultatet, två flaskor med matchande etikett i olika färger. Det är en riktigt elegant och stilren förpackning, som tar dem tillbaka till tidigare Inauguration Day, ända tillbaka till den dagen då Amerikas första president svors in, George Washington under 1789.

Design: 1 Trick Pony

Land: USA

The Luxurious Spirit of Monte-Carlo

Det finns alltid något att fira, och företaget bakom denna champagne kan fira i dubbel bemärkelse, då den designfirma som företaget anlitade verkligen lyckades leverera en förpackning som skriker elegans och lyx i en retroförpackning. En röd tråd i många av dessa förpackningar är användandet av guld på sin förpackning på ett eller annat sätt, genom bokstäver eller figurer.  Detta är också något som man också använt här i etiketten, med figurerna som använd som en ram runt etiketten är i guld, tillsammans med bokstäver i svart på en klarblå etikett.

Design: Hangar Design Group

Land: Italien

Elegant CherryHills Market Olive Oil & Balsamic Vinegar förpackning

Valet av färger, både när det gäller bakgrunden och bokstäverna påminner mycket om den typ av förpackning som användes av Pepsi vid Super Bowl LI. En stilren svart bakgrund med skarp bokstavsfärg gör att det verkligen sticker ut och ger en känsla av retro. Målet med att lyckas få konsumenternas uppmärksamhet måste man tveklöst uppnå genom denna eleganta förpackning. Jag hade onekligen gått fram och tittat på vad det var, och även köpt. Inte nog med att den är elegant, dom kan också användas som en grupp och placeras i hemmet som en del av inredningen i hemmet, så pass lyckad skulle jag säga att denna design är. Hur många produkter finns det därute som ni skulle kunna köpa och göra detta med?

Design: Jenny Pfost

Land: USA

Tags

Sök

Sociala nätverk