Latest From Our Blog

Varumärken återanvänder förpackningsdesign del 1

Att återanvända paketdesign är väl egentligen inte ett korrekt uttryck då det handlar mer om att företaget idag vänder tillbaka till stilar som användes förr i tiden, där designen har hämtat inspiration från förr. Detta är något vi ser förekomma rätt ofta idag, med företag i alla möjliga olika områden, använda sig av denna stil för att försöka öka försäljningen av deras produkter. Det kan röra sig om allt från prydliga figurer, handskriven text till litografiska illustrationer. Här nedan har ni ett urval av det jag syftar på.

Dekorativ Macaron förpackning

En bild säger mer än tusen ord heter det och jag kan inte mer än instämma. Det är svårt att beskriva vad vi ser på bilden men att det ger ett intryck av en äldre, klassisk förpackning råder det inget tvivel om. Det jag verkligen gillade med detta var valet av att använda guldfärg för alla detaljer, något som verkligen går bra ihop med den färg som kartongen har. Detta ger det hela ett intryck av lite mer klass och stil, att innehållet är värt sin vikt i guld, så att säga, även om vi nu pratar om macarons.

Design: Blow

Land: Hong Kong

Beau Cacao Choklad – För läcker för att ätas?

Är du ute efter en choklad som både smakar bra och som har en förpackning som är en fröjd för ögat, då behöver ni inte leta mer. Denna choklad, producerad av Beau Cacao, ett Londonbaserat företag som öppnade dörrarna under 2013, grundat av Bo San Cheung tillsammans med Thomas Delcour Det som gör denna choklad speciell, förutom dess förpackning är konceptet bakom chokladen, där man köper alla sina kakaobönor från en och samma farm, belägen i Malaysia. På så sätt blir det ingen blandning av flera olika bönor och man får en väldigt kontinuerlig och jämn smakprofil, i varje chokladkaka.

Design: Socio Design

Design av chokladkakan: Adam Gill

Land: England

Pepsis begränsade Super Bowl LI utgåva

Grafiken på denna flaska tar mig tillbaka till nybyggarperioden i USA och vilda västern. Flaskan och dess begränsade utgåva lanserades i samband med världens största sportevenemang, finalen i amerikansk fotboll som går under namnet Super Bowl. Med anledning av detta speciella event ville Pepsi bräcka sina konkurrenter och göra detta med råge, något man också lyckades med från mitt perspektiv. Vad som ursprungligen bara skulle vara en begränsad utgåva av en burk, slutade med en hel kampanj med reklamtavlor runt om i staden, annonsering på sidan av bussar och soptunnor. Tillsammans med hjälp av designfirman Theory House och illustratören Matt Steven lyckades företaget skapa en design och produkt som kommer stå sig genom tiden. Det gör inte saken sämre att detta nu också råkar vara min favoritdryck av alla läskedrycker. Jag tar en kall pepsi alla dagar i veckan istället för en kall coca-cola eller annan dryck.

Design: Pepsico Design & Innovation Center samt Theory House

Illustratör: Matt Stevens

Land: USA

Detta var allt för jag hade för detta inlägg. Läst mina nästa inlägg för att ta del av fler exempel på denna typ av retropaketering.

Tags

Sök

Sociala nätverk