Latest From Our Blog

Lyckade drag eller platt fall

Paketering och paket är något som vi bombarderas av dagligen. Så utmaningen att skapa en paketering som fångar kundens intresse och som kan produceras år efter år, är den riktiga utmaningen, speciellt med tanke på hur marknadstrender kommer och går tillsammans med allt ökade krav på paketering tillverkad av miljövänliga eller återvunnet material. Det är inte bara kunder som idag ställer högre och högre kvar på tillverkarna, utan också statliga myndigheter som kräver mer och mer från producenterna, något som gör att dessa konstant måste utveckla och förbättra deras produkter.

Här nedan har vi några olika exempel på hur företag med hjälp av paketdesign försöker att fånga konsumentens intresse.

MAD Beer

Designen och innehållet i MAD Beer är en produkt som uppstod efter ett nära samarbete mellan bryggeriet Mikkeller och kocken Jakob Mielcke. Ölen är speciellt framtagen för att åtnjutas tillsammans med mat. Keith Shore, arbetsam på Mikkeller är mannen bakom etikettens design som verkligen står ut och skiljer sig från mängden samtidigt som den fortfarande är väldigt minimal men ändå säger allt den behöver säga.

1

Toscatti

Anagrama tog fram en riktigt smart lösning på ett problem det haft vid presentation av sina produkter för sina kunder, produkter med olika storlekar och förmågor. Allt som behövdes var ett klart och tydligt färgschema som på enklast möjliga sätt på visade exakt vilken kategori varje produkt tillhörde. Som kund hade man det väldigt enkelt att hitta fatt i den typ av behållare man önskade, efter att man hittat storleken man ville ha. Då var det bara att plocka fler av denna produkt med matchande färgskala. Först har det hierarkin som produkterna skyltas i, tillsammans med en fallande färgskala. På detta sätt eliminerade tillverkaren och säljaren alla möjliga missförstånd och resultatet blev många nöjda kunder.

2

Maki san

Kinetic Singapore, ett företag som säljer sushi i butiker, valde en stilren, enkel och talande förpackning att leverera sina sushiprodukter i. Mönstret på dessa förpackningar gav kunden all den information de behövde för att kunna hitta just den vara de sökte, utan några större problem.

3

Bakom detta projekt hittade vi projektledaren Pann Lim tillsammans med grafikerna Esther Goh, Astri Nursalim, Gian Jonathan, Jack Tan och Pann Lim samt copywriter Eugene Tan och Joseph Davies. Sist men inte minst deltog också programmerarna Noel Chan och Tori Kuncoro och resultatet av deras hårda arbete ser ni här på bilden.

Kallo

Kallo är ett företag som tillverkar organisk och hälsosam mat med enastående smak. Marknadsföringsföretaget Big Fish tog det drastiska steget att helt göra om Kallos förpackning från grunden och la in element som gjorde den mer funktionell men också med inslag av enastående illustreringar, poesi och kärlek, för att verkligen lyfta fram innehållet inuti förpackningen.

Valet man gick med var en stilfull och lugnande färgkombination som ger en känsla av handgjord produkt. Något som verkligen fick förpackningen att stå ut var deras logotyp som fått en hel ny design där vi kan se en fågel sittandes ovanpå bokstaven ”a” som ni ser på bilden här till höger. Allt för att få produkten att kännas mer personlig och göra det lättare för kunden att skapa en personlig anknytning och således välja att köpa den.

4

 

.

 

Tags

Sök

Sociala nätverk