Latest From Our Blog

Framgångsrika designval

I dagens samhälle bombarderas vi dagligen av en mängd olika input, från reklamkampanjer i from av bilder, tv-annonser, reklampelare med mera. Även företag som tillverkar konsumentprodukter försöker nu göra det lilla extra för att locka till sig kunder, fånga deras intresse och få dem att köpa just deras produkt, inte bara nu utan år efter år.

Det är inte bara kunder som idag ställer högre och högre kvar på tillverkarna, utan också statliga myndigheter som kräver mer och mer från producenterna, något som gör att dessa konstant måste utveckla och förbättra deras produkter.

I det förra inlägget tog jag en närmare titt på produkter som Mad Beer, Toscatti, Maki San samt Kallo. I detta inlägg kommer jag fokusera på konsumtionsprodukterna Spine Vodka, Cervecería Sagrada samt Stranger & Stranger Spirit No. 13 som alla ha en intressant, minnesvärd paketering och med en unik stil, något som ni som kund garanterat skulle komma ihåg.

Spine Vodka

3Den tyske designern Johannes Schulz är personen som ligger bakom Spine Vodkas design.
Detta var till en början ett privat projekt som jag påbörjade efter att jag tagit examen från en internationell design skola I Hamburg, Tyskland, berättade Schulz. Han fortsätter:
– Spine är en högkvalitativ produkt, precis likt den design som produkten har med ett nertonat och enkelt budskap och ett minnesvärt namn som passar utmärkt till detta projekt.

Valet att integrera ryggraden med bröstkorgen på produkten var för att ge konsumenten en uppfattning om att innehållet har en “ryggrad” och att detta är just vad de ska förvänta sig när de köper produkten. Lägg till den 3D design som valts och produkten sticker verkligen ut gentemot sina konkurrenter. Den genomskinliga flaskan är också ett medvetet val då baktanken med detta är att visa för kunden att ”detta är vad ni köper, finns inget dolt eller gömt som ni inte kan se”.

 

Cervecería Sagrada

4Ölen Corona må vara den mest kända ölen som exporteras från Mexiko men det är inte ölmärket som har den tveklöst bästa etiketten på sin förpackning. Detta står Cervecería Sagrada för, där företaget har lyckats fånga landets färgstarka historia och anda, allt i ett. Designern José Guízar ligger bakom dessa etiketter som efterliknar de så kallade Lucha Libre wrestlers, som alla bär en färgstark och intressant mask som matchar deras personlighet i ringen. Dessa masker har sedan återskapats som etiketter på ölflaskorna.

Under mitten av 1900-talet sågs dessa Lucha Libres som folkhjältar, inte enbart i ringen men också i serietidningar och filmer. Etiketterna efterliknar några av de mest kända av alla brottare.

Stranger & Stranger Spirit No. 13

5Företaget Stranger & Stranger är ett välkänt företag inom dryckesindustrin, med flera lyckade kampanjer och varumärkeslyft bakom sig. Dom står också bakom en begränsad utgåva av en alkoholhaltig dryck som de marknadsför som den perfekta drycken att ge bort vid speciella tillfällen, något som också etiketten och förpackningen verkligen förstärker. Etiketten på Spirit No 13 ger verkligen ett intryck av att vara en gammal årgång, en antik förpackning med ett innehåll som förväntas vara av samma kaliber. Etiketten består av över 500 olika ord med gammalt typsnitt och stil. Lägg sedan till omslaget som är framtaget att likna en gammal tidning, gör att man får uppfattningen att detta rör sig om något riktigt gammalt eller att det är en hembränd produkt.

Tags

Sök

Sociala nätverk