Latest From Our Blog

Undrar hur dom tänkte här med dessa förpackningar

Ibland kan man undra om producenter av produkter medvetet skapar förpackningar som dom vet kommer att uppröra slutkunden, att dom medvetet jävlas med oss konsumenter bara för att dom kan. Hur många gånger har de inte hänt att vi som konsument svurit över den dåliga förpackningen som producenten använt. Inte enbart på grund av att vissa av dem är mer eller mindre omöjliga att öppna men också över allt slöseri, där själva förpackningen är både två och tre gånger större än produkten inuti. I den första delen skrev jag om två produkter, ena gällde hörlurar från Sony och den andra ett batteri för handkontrollen till en Xbox och om hur en kund hade skadat sig när han försökt få ut sina hörlurar han köpt och hur en annan haft sönder sin sax i hopp om att få ut batteriet.

Använd saxen

Detta måste väl vara en av de mest idiotiska förpackningar genom tiderna. Anledningen till att man går och köper en ny sax är i regel på grund av att den gamla har gått sönder, inte längre är vass nog eller helt enkelt är obrukbar. Men att köpa en ny är inte alltid de enklaste, speciellt inte när denna tillverkare använder sig av en förpackning som kräver en sax för att öppnas. Så du måste alltså köpa en sax för att öppna saxen? Detta måste vara höjden av genomtänkt förpackning, eller den mest idiotiska av alla kanske är mer passande. Eller vad tycker ni? Tror inte att företaget lyckades få så värst många sålda om jag ska vara ärlig.

Storlek på förpackning

Om förpackningen här ovan var en idiotisk idé så är väl denna från scandisc inte direkt mycket bättre skulle jag säga. Visst, ju större förpackningen är desto mer syns produkten, det råder det inget tvivel om men undrar hur många otal miljoner kronor som de kastade rakt ner i sjön med denna helt överflödiga förpackning. Ta en titt själva och se vad jag syftar på. Dom har här tre stycken USB-minnen till salu, på 4GB vardera men istället för att göra en liten och behändig förpackning valde tillverkaren att placera dessa minnestickor mitt på ett stort pappersark som sedan täckts av plast. Frågan är hur mycket företaget har förlorat på denna helt onödiga förpackning. Tveksam till att reklamkampanjen gav de resultat som företaget hade hoppats på. Personligen hade jag inte köpt just på grund av den otympliga storleken.

Ett annat sätt att slösa på kapital samtidigt som man inte tar någon som helst hänsyn till naturen är något som detta företag gjort i och med valet att använda individuell paketering av potatis. Hur många av oss, även om vi är singel, går till butiken för att köpa endast EN potatis? Även detta koncept måste falla under kategorin ”mest idiotiska förpackning” tillsammans med dom här ovan. Istället för att försöka dra ner på förbrukningen av plast och dess inverkan på miljön valde företaget att gå exakt raka motsatta vägen. Och ännu en gång slösat miljontals kronor på något som betydelselöst som detta sätt att förpacka sin produkt.

Tags

Sök

Sociala nätverk