Latest From Our Blog

Prisvinnande paketdesign

Oavsett vad för ämne, produkt eller service som ett företag levererar idag så finns det nästan garanterat även ett pris att vinna inom den genre som företaget är verksam inom. Självfallet gäller detta även inom ämnet paketering där man kan vinna något som kallas för The Dieline Awards, ett pris som delades ut för sjunde året i rad under 2016. The Dieline Awards är något som företaget Neenah Packaging har skapat där målet är att skapa en internationell tävling och genom den erkänna världens bästa förpackningar bland konsumentprodukter. Syftet är också att på ett enkelt sätt kunna lyfta fram designers och deras produkter samtidigt som allmänheten kan få ta del av dessa spännande och innovativa koncept och då menar jag verkligen innovativa. Visst, man har kanske inte uppfunnit hjulet på nytt men han har verkligen pressat gränserna inom vissa områden. Eller vad sägs om en vattenflaska eller behålla helt gjord i papper, miljövänligt och nedbrytbart papper. Detta är också en av dom tre hörnstenarna som domarna använder sig av i deras bedömning av tävlingsbidragen, innovation tillsammans med kreativitet och från en marknadsförbar aspekt.

– Paketdesign är mer betydelse än bara att sälja produkter eller att få dessa produkter att se bra ut på hyllan. Oavsett om vi är medvetna om det eller inte så har paketdesign en stor inverkan på oss i vårt dagliga liv. En bra förpackning skyddar produkten, håller den färsk, underlättar transport och framför allt underlättar hanteringen av produkten. En enastående förpackning, så som vinnarna av detta Dieline pris, har förmågan att ändra vår uppfattning och förståelse för hur vi hanterar och behandlar produkterna vi köper. Detta är vad grundaren av Dieline Award, Andrew Gibbs, hade att säga om denna tävling och orsaken varför man valt att ta fram detta element.

2016 års upplaga såg verkligen hur designers och producenter kan anpassa sig efter den allt för turbulenta marknaden, att hantera konsumenternas efterfrågan och göra det på ett framgångsrik och framför allt ett enkelt sätt. Det just det sistnämnda som har varit den viktigaste aspekten, inte bara under 2016 utan dom senaste åren. Konsumenterna idag känner sig vilsna i ett hav av produkter, information och valmöjligheter. Kunden känner sig kluven, distraherad och har ibland väldigt svårt att fatta beslut om vilken produkt de ska välja. Vad kunden vill ha är enkel- och tydlighet, konsumenten vill inte spendera mer tid än nödvändigt inne i butiken när de handlar. Med ett hektiskt arbetsliv och arbetet med att balansera detta arbetsliv med ett socialt liv, gör att man vill saker som detta avklarat så snabbt och smärtfritt som möjligt. Utöver detta har människan idag också fått upp ögonen mer för hälsa och miljön, produkten bör vara nyttig och dess förpackning ska vara miljövänlig.

Enkelheten vinner

Detta var också något man kunde se bland 2016 års vinnare av detta Dieline pris. Det gemensamma meddelandet som manga av dessa designer hade var just enkelheten i kombination med elegans och ett klart miljötänk. Totalt delades det ut 41 priser fördelat över 12 kategorier med ett första-, andra- och tredjepris.

Tags

Sök

Sociala nätverk