Latest From Our Blog

Paketerings design – En inledande titt

Allt eftersom att världens utvecklas ser vi också hur företag tar fram nya metoder att paketera eller leverera, nya material som används till paketering och utveckling av stryktåligare material, material som är miljövänliga och möjligheten att återanvända andra material för att framställa produkten.

1Mjölk är ett utmärkt exempel på hur vi sett produkten levererats genom åren, från ler- och metalkrukor, glasflaskor till plast och dagens typ av förpackning, som har sitt grund i den förpackning som svenska företaget Tetra Pak tog fram under 50-talet. Företaget började experimentera runt olika alternativ och material till den första tetraförpackningen, efter att Erik Wallenberg presenterat idén för företaget. 1952 introducerades då deras första typ av tetrapack, som den ni ser här på bilden. Detta är ett format som jag kommer ihåg sedan min ungdom, framför allt från dricka som såldes då, närmare bestämt Sunkist, en saftliknande dryck med en rad olika smaker.

Miljötänk allt mer i fokus

Både tillverkare, producenter och konsumenter har idag ett allt större fokus på miljön, att produkter som köps ska vara miljövänliga. Därför ser vi allt fler företag skifta fokus gällandes paketering, att produkten som säljs till slutkunden inte bara lever upp till företagets egna miljömål utan också lever upp till kundens förväntningar.

Ett bra exempel på detta är företaget Vivid Water och deras ”Water in a box” produkt, vilket blev Englands första vattenprodukt att säljas i en tetraförpackning istället för plast. Nackdelen med detta är dock att man inte längre kan se eller undersöka innehållet i förpackningen innan man köper, men här gällde det vatten, kan det se ut på något annat sätt än vatten? Själva designen på förpackningen hjälper också kunderna i deras val att köpa produkten, som en kompromiss för att man inte kan se produkten.

Brighton baserad reklambyrå låg bakom designen av dessa förpackningar som använde sig av blått och vitt för huvudprodukten tillsammans med en vattendroppe. Målet med reklamen var att göra produkten självklar, alltså där kunden bara behöver kasta en blick på förpackningen och direkt förstår vad den innehåller, utan vidare förklaring.

Det är en enkel, stilren design som fokuserar på renhets- och kvalitetskrav på produkten tillsammans med dess friska smak.

Festina Watches

2Klockföretaget Festina Watches, valde att gå i rakt motsatt riktning när det gäller att presentera sin produkt. Istället för att ha en heltäckande förpackning kring produkten valde man att sälja den i en genomskinlig förpackning, fylld med vatten och i vattnet fanns deras produkt, ett armbandsur. På förpackningen kunde man lästa ”Festina, engeneered for water” vilket på svenska blir ”Festina, byggd för använde i vatten”. Gemensamt med produkten här ovan är att båda dessa varumärken låter förpackningen berätta historien, använder sig av förpackningen för att locka till sig och övertala kunden att köpa just deras produkt. På ett enastående sätt har de lyckats berätta allt om produkten med stilren och enkel design, utan att kladda ner allt med en massa invecklad text som förklarar innehållet. Som talesättet säger, en bild säger mer än tusen ord, något som man verkligen tagit till sig med dessa två produkter.

Tags

Sök

Sociala nätverk