Latest From Our Blog

Matprodukter med lyckade förpackningsdesign

Det tar bara några sekunder att skapa ett första intryck och det är också därför paketeringsdesign, försäljningsupplägg samt reklam är så oerhört viktigt. Det rör sig om alla typer av produkter, fysiska som ni kan ta på men också tjänster eller webbsidor. Får ni ett intryck av en dålig design, att en webbsida ser oseriös ut, och ni kommer troligtvis inte fortsätta att titta vidare på sidan.

Går du in i en butik, avsett vad det är för produkter som säljs, så kastar du en blick utöver butiken och finns det något som fångar ditt intresse, då beger du dig i regel dit först. Det är därför det gäller att ha innovativ och spännande idéer när det gäller denna del i försäljningsledet.

Ord är överflödiga ibland

Ibland är idén eller tanken bakom förpackningen av produkten så pass enkel men samtidigt smart att man helt enkelt inte ens behöver använda sig av ord för att sälja produkten, det räcker med att ställa ut den på butiksgolvet och alla potentiella kunder förstår direkt vad det handlar om och vad det är som finns inuti. Dessa juicepaket som för närvarande endast säljs i Japan, syftar exakt på det jag menar.

123

Det går helt enkelt inte att missförstå vad det är man försöker sälja här, eller vad förpackningen innehåller. Ja, det är juice och produkten erbjuds i tre olika smaker, kan ni gissa vilka dessa är? Japp, ni hade rätt, banan-, jordgubbs- och kiwismak.

Fler matförpackningar

När vi ändå är inne på ämnet mat, varför då inte ta en titt på lite andra produkter vars paketering i mina ögon är brilliant, från två aspekter. Ett, du förstår vad det är du får levererat och två, förpackningen är gjort så att den även ser till att hålla värmen så att de nybakta produkterna inuti fortfarande är varma när de levereras hos kunden.

1231

Det rör sig om kakor som produceras av ett litet företag i Iowa, USA. Företaget Thelma levererar nybakta kakor till företag, kakor tillverkade i en ugn och levererade i en ugn, genial idé om jag får säga det själv. Det bästa av allt är att när sedan kakorna ätits upp, kan någon förälder ta med sig kartongen hem till sina småbarn som de sen kan leka med och helt plötsligt återanvänds förpackningen i ett helt annat syfte.

Cloetta lakrits

Engelsk konfekt eller Malaco Allsorts som dom också är kända som utanför Sverige är en Klassisk, engelsk lakritskonfekt där innehållet är både gott och pryder färgglatt sin plats i godisskålen. Men det färgglada stannar inte där, inte med deras nya förpackning som klart och tydligt visar var det är som väntar inuti. Med hjälp av grafik har man integrerat innehållets design, i förpackningens design, så att de två smälter samman. Det går inte att missta vad det är som väntar när man öppnar en förpackning av klassisk engelsk konfekt. Eller vad säger ni? Det råder väl inga tvivel om vad det är som väntar på att få ätas när ni väl öppnat upp denna förpackning, eller?

Tags

Sök

Sociala nätverk