Latest From Our Blog

Framgångsrika designval inom paketering

En bild säger mer än tusen ord, är väl det vi brukar säga, och det är också sant. Det samma gäller även en persons första intryck. Under den korta tid som går när en person skapar sig en uppfattning genom ett första intryck, är livsviktig i försäljningsbranschen. Utan ett bra första intryck av en produkt, har du som produktproducent eller försäljare en betydligt mindre chans att se denna produkt sälja.

Det första intrycket vi skapar oss under de få sekunder som går, kan vara allt som står mellan oss och fortsatt intresse av produkten i fråga eller vårt val att ignorera den och gå vidare, även om produkten i fråga kanske är en av de bästa i världen. Hinner vi inte få ett intryck som väcker vårt intresse, är det inte heller troligt att vi stannar upp och tar en närmare titt. Det är också därför som paketeringsdesign och försäljningsdesign är två oerhört viktiga aspekter kring försäljning av produkter.

Det kan vara helt bortkastat att sitta med världens bästa produkt i handen, om du inte kan marknadsföra den på rätt sätt, om du inte kan fånga den tilltänkte kundens uppmärksamhet. Det är inte alltid som individer är tillräckligt pålästa nog att veta att just denna produkt verkligen är den bästa inom sin kategori. Det är då här som paketdesign kommer in, där vågad och innovativ design kan få kunden att stanna upp och ta en närmare titt. Här nedan tänkte jag lista några paketeringsdesigner som jag anser vara väldigt lyckade val av producenten.

Nike Air

Det finns nog inte många där ute som vid ett eller annat tillfälle hört uttrycket ”just do it” och inte förknippat det med varumärket Nike, ett företag som tillverkar bland annat kläder och skor där deras kändaste produkt tveklöst är deras Nike Air. Sportintresserade känner framför allt igen märket tack vare samarbetet med kända sportprofiler som Michael Jordan och Tiger Woods. Men nu finns det också de män och kvinnor därute som inte alls är sportintresserade eller som inte tittar så mycket på tv eller film och på så sätt heller aldrig direkt stött på Nike Air tidigare och således inte haft möjligheten att skapa sig en uppfattning eller inblick i vad det kan vara för en produkt. Då skulle jag säga att denna paketdesign onekligen är ett lyckat val, speciellt gentemot denna målgrupp som är ovetande om just denna produkt.  Skulle inte du stanna upp och ta en närmare titt om du såg denna skyltas i butiken? Jag vet att jag skulle!

nike

H&M paketering

Vågade färger tillsammans med en välplacerad logotype, detta var orsaken bakom framgången av detta lyckade koncept, i form av ett skolarbete presenterat av Lina Gustafson under 2009. Själva idén var inte ny, men hon tog den till en helt ny nivå genom att använda vågade och mer starka färger, samt valde att använda bilder på olika klädesplan som bakgrund på paketet. Detta tillsammans med H&M loggan som tydligt syns på paketet, finns det inga tvivel om vad som finns inuti. Det är ett klädesplagg från H&M. Samtidigt är det något jag tveklöst skulle använda mig av som omslagspaket om jag gav bort det som en gåva. Visst, det kanske tar bort spänningen om vad som verkligen finns inuti men samtidigt, ja du vet att det är ett klädesplagg men det är också det enda du vet, resten är fortfarande en överraskning.

Tags

Sök

Sociala nätverk