Latest From Our Blog

Framgångsrik design – Logotyper som är världskända

Efter att ha tittat på framgångsrika företag och individer som lyckats online, tänkte jag nu titta lite närmare på processen bakom att skapa ett varumärke och framför allt en lyckad logotyp, något som kan vara värt sin vikt i guld. Hoppas ni finner detta som intressant läsning.

Att skapa ett varumärke och logotype som folk känner igen, direkt när man lägger ögonen på bilden eller texten, är en designers och affärsmans dröm. Har man lyckats uppnå detta resultat, ja då har man verkligen slagit igenom och nått nivåer som man bara kunnat drömma om, nivåer som innebär att man är ett erkänt märke, om det så är i sitt hemland eller internationellt. Jag menar, tank om du startar ett företag och lägger ner stor tid på ditt varumärke och bild utåt, då vill du självfallet att det ska vara något som talar för vad du och ditt företag står för, något som representerar er men som också utomstående snabbt kan förknippa med den produkt eller tjänst som ni levererar. Lyckas man med allt detta, då är chansen väldigt god att man också kommer att få skörda enorma framgångar därefter. Som konsument när man står inför valet av att köpa en produkt eller använda sig av en tjänst, vad väljer man? Ett varumärke man känner igen och hört talas om eller något nytt och otestat? Svaret för många är ganska enkelt, man går med det beprövade och etablerade varumärket i nio av tio fall.

Självfallet krävs det betydligt mer än att bara skapa varumärke, en bra design eller logotyp för att man ska lyckas som ett företag, man måste ju också ha en produkt eller tjänst som kunden uppskattar och gillar. Men har du två produkter som ligger på samma nivå och klass, och du har två olika företag där det ena företaget verkligen har en tilltalande och tydlig logga samtidigt som det andra företaget har något helt annat, något som inte förmedlar deras budskap och som inte direkt berättar för kunden vad det är man försöker förmedla, då kommer kunden välja alternativ ett.

En bild säger mer än ord

Vi har en rad företag som har under sina genom åren har lyckats att uppnå denna så kallade brand awareness för sitt företag, genom att erbjuda bra produkter och tjänster, till en sådan nivå att det idag bara räcker att visa deras logotyp och majoriteten där ute vet direkt vilket företag det handlar om, utan att behöva skriva ut företagets namn eller liknande.

Tar vi bilden här som ett exempel, hur många av dessa logotyper känner ni igen? Vi har åtta olika varumärken inom en rad olika kategorier, och jag personligen kan säga vilka sju av dessa åtta företag är och vad dom arbetar med och dessa är blott en handfull av alla de företag som man idag skulle känna igen. I listan bilden har vi Mercedes, ABC, Apple, Disney, Volkswagen, Microsoft och Nike. Vi har även en rad andra som inte heller skulle behöva någon text för oss att känna igen dem. VI har exempelvis pandan som representerar WWF.com, den röda spaderikonen som representerar PokerStarscasino.com,  det gula M:et på den röda bakgrunden som står för Mcdonalds.com, ja listan kan göras lång då det finns mängder av dessa typer av lyckade exempel både från online och den fysiska industrin.

Lyckad design

Att skapa ett bra varumärke och logotyp är långt ifrån en enkel process och kräver en blandning av flera olika element. Jag tänkte här nedan går igenom några av dessa element och vad man behöver tänka på när det gäller denna komplicerade process, en process som är en blandning av designkunskaper, kreativitet och skicklig implementering. Designers som vet vad dom håller på med och som verkligen förstår vad det är som kunden vill förmedla, dom kan återspegla detta genom ett lyckat designkoncept men med som så många andra arbeten, denna skapandeprocess kan ta tid.

En bra plats att börja på är att jämföra med andra kända varumärken som lyckats slå igenom, se hur de har arbetat sig genom skapandeprocessen och resultatet från denna. Författaren Michael Johnson, skaparen av boken Branding: In Five and a Half Steps kan vara en rekommenderad läsning för den som funderar på att ge sig in I denna komplexa process.

I boken ställer sig Johnson sex frågor där han använder dessa som utgångspunkt för sin process. Varför är vi här? Vad gör vi och hur gör vi det? Vad är det som skiljer oss från andra? Vilka är vi här för? Vad värdesätter vi mest? Tillsammans med den sjätte och sista frågan, Vad är vår personlighet?

Detta är verkligen en bok jag rekommenderar att ni läser. Att besvara dessa sex frågor kommer att ge dig en grundplattform att starta arbetet från, att identifiera och besvara dessa sex frågor ger dig stora hörnstenar i skapandeprocessen.

Tags

Sök

Sociala nätverk